Hoe heeft u uw echtgenoot ontmoet?
Ik heb Gerard ontmoet op het werk. We werkten beide op dezelfde plek. Ik was toen 15 jaar oud. Toen ik 18 was had ik een trouwfeest van een collega en toen kwam Gerard me ophalen. Hij had toen pas net zijn rijbewijs en had twee weken voor het trouwfeest een auto gekocht.
Heeft u kinderen?
Ik heb drie kinderen. Een tweeling, Stannie en Mark en de viereneenhalf jaar jongere José.
Hoe is uw band met hen?
Ik heb een goede band met mijn kinderen. Ik pas ook wekelijks op vier van de acht kleinkinderen.
Bent u vaak verhuisd?
Ik heb eerst in Gilze Rijen gewoond. Daarna ben ik verhuist naar de Rith en daarna ben ik verhuisd naar de pastoor Boumanstraat en sinds zes jaar woon ik in een appartement.
Wat waren bijzondere familieactiviteiten?
Ik vond het heel erg bijzonder toen mijn opa en oma 50 jaar getrouwd waren. Dat was vroeger namelijk iets wat niet vaak voor kwam dus dat werd heel erg groot gevierd met de hele buurt.
Wie was vroeger je grote voorbeeld?
Ik heb niet echt een groot voorbeeld als in een beroemd iemand, maar mijn voorbeeld is mijn moeder.
Had u vroeger veel vrije tijd?
Ja, ik had vroeger wel veel vrije tijd, maar ik had wel langere schooldagen dan wat jij tegenwoordig hebt.
Wat deed u vroeger/nu graag in uw vrije tijd?
In mijn vrije tijd speelde ik graag buiten met kinderen uit de buurt. We deden dan vaak hinkelen of balspellen zoals stoepranden. Ook vond ik het heel erg leuk om te rolschaatsen. Verder las ik vroeger vaak boeken en nu trouwens nog steeds.
Heeft u een sport beoefend?
Ik heb vroeger eerst op de gymclub gezeten, maar dat vond ik niet zo leuk. Hierna ben ik op voetbal gegaan. Ik deed dit vooral voor de gezelligheid, want ik was hier niet zo goed in. Ik vond vooral uitwedstrijden leuk, omdat het dan heel erg gezellig was in de auto. Doordat ik niet zo goed in voetbal was speelde ik eigenlijk alleen als we dik voorstonden en niet meer konden verliezen.
Welke modetrend uit uw tijd vond u leuk?
Ik vond ribfluwelen pakken heel erg leuk. Ik had zelf een ribfluwelen broek met daarop een top in dezelfde kleur.
Wat was je favoriete muziek toen je jong was?
Ik luisterde vroeger niet echt naar muziek, maar als ik echt zou moeten kiezen dan zou ik country en western zeggen, omdat ik dat vroeger al leuk vond en nu nog steeds.
Hoe vierde u vroeger uw verjaardag?
Op de lagere school vierde ik op mijn verjaardag mijn kinderfeestje en dan gingen we taart eten en spelletjes doen. Toen ik later op de huishoudschool zat, vierde ik mijn verjaardag door te gaan chillen met vrienden. Toen ik later volwassen was veranderde mijn verjaardag in een kringverjaardag en dat is het nu nog.
Voor welke beperkingen heeft het coronavirus gezorgd in uw leven?
Het coronavirus heeft niet echt voor beperkingen gezorgd in mijn leven.
Voelt u zich eenzamer door het virus?
Nee ik voel met niet eenzamer door het virus, want ik heb ondanks dat ik met pensioen ben een hele volle agenda. Ik ga namelijk vaak kaarten, wandelen of borrelen met vrienden.
Wat was vroeger heel normaal, maar nu totaal veranderd?
Vroeger was het altijd meneer pastoor en meneer de burgemeester en stonden die boven de rest van de samenleving terwijl er nu veel meer gelijkheid is, want nu wordt de pastoor of de burgemeester ook als een gewone burger gezien en niet meer als iemand die boven de rest staat.
Wat was vroeger vanzelfsprekend, maar nu extra bijzonder?
Vroeger was het normaal om te stoppen met werken als je kinderen krijgt. Tegenwoordig word je raar aangekeken als je stopt met werken na het krijgen van kinderen. Ik vind dat dit een goede verandering is zodat moeders nu ook alleen voor hun kinderen kunnen zorgen, want vroeger bleven vrouwen vaak bij hun man, omdat ze niet zelf voor de kinderen konden zorgen. Dit is denk ik ook de reden dat mensen tegenwoordig vaker scheiden.
Waar bent u het meest trots op.
Ik ben heel erg trots op mijn kinderen en kleinkinderen.
Hoe was het om moeder te worden?
Ik vond het geweldig om moeder te worden.
Wat vond u het leukste aan het opvoeden van kinderen?
Het leukste aan het opvoeden van mijn kinderen vond het sociaal opvoeden. Het menselijk opvoeden en dat mijn kinderen klaar staan voor elkaar.
Hoe ziet een dag er voor u uit?
Ik sta op om 8.30 en dan ga ik douchen. Daarna maak ik koffie en een lekker ontbijtje. Vervolgens doe ik iets aan het huishouden zoals de was of stofzuigen. Daarna ga ik vaak een wandelingetje maken als het lekker weer is. Als het weer wat minder is dan ga ik diamond painten of een film kijken.
Wat vind u het mooiste aan ouder worden?
Ik vind het belangrijk dat ik gezond oud mag worden en ben blij dat ik nu nog gezond ben. Ik vind het fijn dat ik meer rust heb nu ik ouder ben. Ik hoef nu namelijk niet meer te werken en kan een dag indelen zoals ik dat zelf wil.
Wat vind u het moeilijkste aan ouder worden?
Het moeilijkste aan ouder worden vind ik dat ik de meeste tijd al gehad heb. Ik ga het leven van mijn kleinkinderen niet helemaal mee kunnen maken en dat vind ik best wel een lastig besef.
Heeft u veel landen bezocht in uw leven?
Ja ik heb wel wat landen bezocht in mijn leven, namelijk België, Duitsland, Oostenrijk, Griekenland, Zwitserland, Portugal, Spanje en Engeland.
Welke landen zou u graag nog is willen bezoeken?
Ik zou graag een keer naar Canada willen gaan, omdat ik dat er heel erg mooi uit vind zien.
Wat vond u de mooiste/ meest speciale plek?
Ik vond Griekenland de mooiste plek die ik heb bezocht.
Welke droom / ambitie heeft u nog op het verlanglijstje staan?
Ik zou graag een keer terug willen naar Tenerife met de hele familie, want dat was namelijk de laatste vakantie waar mijn man bij was.