Het winterprogramma van Breda heeft dit seizoen laten zien wat het waard is. Meer bezoekers, een groeiend publiek van buiten de stad en een schaatsbaan die voor het eerst in jaren weer het hart van de binnenstad vormde. En toch staat het programma voor een cruciale vraag: wie betaalt er volgend jaar voor?
Breda Straalt, het winterprogramma van Ondernemersfonds Breda en Breda Marketing met onder andere het IJsplein, de Winterkermis en meerdere Winterterrassen,, draaide in 2025-2026 tegen de landelijke trend in. Terwijl de bezoekersdrukte in Nederlandse binnensteden gemiddeld met 2,8% daalde, groeide het bezoek aan de Bredase binnenstad met meer dan 2%. Het aandeel bezoekers van buiten Breda steeg van 42,5% naar bijna 60%. Vanuit België kwamen er relatief gezien meer mensen dan ooit, een stijging van 6,6% naar bijna 10% van het totale bezoek. Op de drukste dag, de openingsdag van de schaatsbaan op zaterdag 13 december, kwamen er bijna 80% meer mensen dan op dezelfde dag een jaar eerder.
Die cijfers vertellen een verhaal dat verder gaat dan één succesvol seizoen. Ze laten zien dat Breda bezig is een publiek op te bouwen dat speciaal voor de winter naar de stad komt. Dat is precies wat een winterprogramma moet doen.