Aan het begin van de 21e eeuw is besloten de natuurlijke loop van de Bovenmark te herstellen. Rond 2004 zijn in het noordelijke deel (Bieberg) weer meanders in de rivierloop aangebracht.
Op 22 maart, Wereldwaterdag, willen we, het IVN en de Vereniging Markdal, vieren dat de Mark nu nog meer ruimte krijgt. De stuw bij de Koekelberg gaat verdwijnen en daar zal een moerasgebied ontstaan. Het natuurgebied wordt uitgebreid en het waterschap Brabantse Delta wil de ecologische waterkwaliteit verbeteren. Zo hopen we dat het Markdal nog aantrekkelijker wordt voor vogels en andere dieren. Uit DNA-onderzoek is gebleken dat de otter het gebied al heeft bezocht.
Een lentewandeling door deze natte natuurparel is een waar genot, maar waar water meer ruimte krijgt, kunnen wij beter laarzen of waterdichte schoenen dragen.