Straatlunch De Thomasberg

EVENEMENTEN 24 juni 2026 Redactie en fotografie Anja Wierckx-Staps
26062302straatlunch1aws

Met een al warm wordende zon gingen Han, Anja en Paul aan het sjouwen met tafels, stoelen en gezellige tafelaankleding. Dit voor de straatlunch van De Thomasberg op zaterdag 20 juni. Het was even een werk om de grote parasol op te zetten, maar het lukte de mannen. Het was zeker geen overbodige luxe met deze hitte. Natuurlijk was het buurtbakkie, inmiddels bekend in de wijk Muizenberg huur, er ook bij.

Voor een eerste keer was het fijn om al meteen negen bewoners van de vijfendertig huizen erbij te hebben. Sommigen die eerder hadden toegezegd, toen een bewoner met Rashad van Surplus al ruim voor deze dag langs de deuren ging, bleken deze dag toch niet thuis te zijn. Anderen hadden een afspraak elders, zoals een gouden bruiloft en iemand was ook ziek. Sommigen waren wellicht argwanend en wilden het eerst maar eens afwachten.

Voor de dorst was er koffie, thee, drinkbouillon, ranja en water. Samen eten is veel meer dan alleen je maag vullen. Het brengt je mentaal in balans. Doordat je gezamenlijk eet, eet je meer ontspannen terwijl je met elkaar in gesprek bent. Hierdoor neemt stress direct af en voel je je mentaal beter. Het geeft simpelweg een geluksgevoel. Praten en lachen tijdens een maaltijd schept een band, wat sociale cohesie versterkt en gevoelens van eenzaamheid vermindert.

Alle deelnemende bewoners maakten wat lekkers uit eigen cultuur en genoten mee met het feestje, want dat werd het. Sommigen sloten later op de middag aan. Gezellig keuvelen en buurten met elkaar, om zo elkaar beter te leren kennen. Ieder bracht wat mee uit de eigen cultuur. Zo was er hartige sarma, opgerolde gevulde druivenbladeren met gekruide rijst, uien en gehakt. De naam sarma betekent in het Turks opgerold. Er waren kavalakoekjes met amandelen. Een traditioneel zandkoekje, afkomstig uit de Turkse en Griekse keuken. Het koekje staat bekend om zijn typische halvemaanvorm.

26062302straatlunch2aws

Bojo

Er was bojo gemaakt door de moeder van een straatgenote. Een traditionele zoete Surinaamse lekkernij. Een smeuïge, ietwat kleverige cake van geraspte cassave, kokos en kokosmelk, versierd met kleurrijke zoete anijszaadjes. Ook waren er Vietnamese loempia’s. Een knapperige snack van rijstpapier opgevuld met in dit geval kipgehakt, glasnoedels en diverse groentes. Er zijn ook andere varianten bekend met vulling van garnalen, rijstnoedels en diverse kruiden.

26062302straatlunch3aws

Er was een koude schotel. Een traditioneel Hollands gerecht wat zijn oorsprong had in de 19de eeuw, toen men creatief omging met restjes vlees en aardappelen door deze koud te serveren. Een feestelijk gerecht op basis van rundvlees/huzaren/aardappelsalade opgemaakt met doperwtjes, augurk, zilveruitjes en mayonaise. In het zuiden van Nederland is het gerecht een onmisbare klassieker voor speciale gelegenheden. De teksten ‘Lunch’ en ‘Thomas[ waren hierop gemaakt. Er waren witte pitloze druiven. Consumptiedruiven uit de supermarkt komen afhankelijk van het seizoen vaak uit de Zuid-Europese landen Italië, Spanje, Griekenland en Turkije. Of uit Zuid-Amerika en Afrika. In Nederland en België worden consumptiedruiven vaak in kassen geteeld.

De gesprekken gingen over wie nu wie was en wat je bezig houdt. Over alledaagse dingen en persoonlijke problemen in de straat. Zelfs het enige kind wat er bij was had het naar zijn zin en zat lekker te smullen van al het lekkers. De tafels en stoelen waren verzorgd door Rashad van Surplus en na het weekend kwam hij die weer ophalen.

Paul van Surplus, vond het een goede start voor het beter leren kennen van elkaar. Zijn aandeel in de gesprekken was belangrijk voor de bewoners. In september zou het mooi zijn om het nog eens te herhalen. Het zou prettig zijn als er dan ook meer andere bewoners meedoen. Je kunt Paul de komende weken vinden in de wijk Muizenberg huur. Samen met het bewonersgroepje ‘Mooi Muizenberg’ zal hij de komende weken weer rondtrekken met de bakfiets voor een gezellig praatje en advies.

Op donderdagen is hij vanuit Surplus in wijkcentrum Alexberg waar je allerlei informatie kunt halen en/of problemen kunt bespreken. Samen met andere professionals van de Gemeente, woningbouwvereniging Laurentius, afvalcoaches, energiecoaches, budgetcoaches, Zorg voor Elkaar en media/computer/telefoonhulp, hebben ze daar in de even weken spreekuur van 14.00 tot 15.00 uur. Kom er vrijblijvend binnenlopen voor info en advies of vragen over de activiteiten in het Wijkcentrum.